söndag 7 mars 2010

Mina småtavlor

Här är nu bilder på mina 2 små tavlor som jag gjorde för inte så länge sedan. Det är två stycken ornamenttavlor med lite olika placering och färgställning. I de här fallen så har jag faktiskt gjort ornament med hjälp av schabloner, det blev helt okej, även fast det gärna kryper färg under schablonskanten. Nu står ju inte båda i fönstret vid knaskatten, men det kändes som bästa sättet att fånga dem på bild utan att ha massa växter som stod framför. De är ju inte så stora liksom, bara ca 15 cm höga (tror jag).

Krukan med murgröna brevid är en gammal traditionell lergodskruka som jag målat vit och satt en fint bomullsband runt om med amor vincit omnia text och franska liljor *favorit*. Ett suveränt sätt att få fina krukor och ändå inte behöva slänga de gamla tråkiga. Jag tror nog att de hörde till mitt allra första småprojekt :-) som gav blodad tand!



Fick tag på en blomma som heter Plättar i luften (Muehlenbeckia axillaris) här om veckan. Jag var jätteglad för mina gamla blommor såg så tråkiga ut och jag har velat ha någon liknande ett tag men inte sett den någonstans. Döm om min förvåning när den tvärdog efter mindre än 2 veckor. Ena dagen såg den frisk och välmående ut och nästa dag var den helt söndervissnad! Man undrar ju... Jag hade ju vattnat och varit jättenoga. Men troligen var det väl miljöomställningen och den konstiga luften nu när det är kall vinter och torrt. Vi har visserligen inga problem med temperaturen hemma men jag vet nu att den är jättekänslig. Och om det är kalldrag från fönstret och elementet står och värmer under så behövs det ju inte mycket mer för att skapa total förvirring hos en stackars nyanländ blomma...

Så nu har jag fått tag på andra blommor. Plättarna i luften fick gå hädan och ersättas av lite tåligare (sägs det) Hjärtan på tråd (Ceropegia woodii), även kallad Lyktranka och hederlig murgröna, eller flera rättare sagt. De gillar jag och de trivs hos mig! Lyktrankan ska tydligen växa så det knakar och man ska kunna plocka sticklingar plättlätt. Mysigt!!

Inga kommentarer: