onsdag 10 mars 2010

Decoupage och spets

Nu har jag skummat igenom alla pysselaffärer och fått med mig saker hem så att jag kan skapa lite hemma :-) Jag är ju inte så jättemycket för påskpynt, men lite annat kan man ju göra. Jag lyckades ta fram alla mina pysselkartonger - två stycken stora som flyttkartonger, och grävde runt i mitt pysselskåp - ett vitrinskåp som borde vara fyllt med böcker men har fått ge plats åt allt jag vill ha tillgång till för att kunna pyssla när jag vill!

Jag satte mig tillrätta i soffan, skulle titta på Desperate Housewifes med min pingla, men kunde inte låta bli att tjuvstarta lite... Hon hade sin tjejkompis hemma som storögt tittade på alla mina saker och inte riktigt kunde lista ut vad jag skull ha allting till! :-D Det blev en av burkarna från Panduro och lite servetter och lack som gick igång på startlinjen... Det blir mycket pillande och funderande när man inte har helt klart för sig vad man vill göra och vad det ska bli, exakt. Ännu mer storögt undrade hon då vad jag skulle ha burken till. Vad svarar man på det, det är ju liksom öppet att användas till vad som helst, sminkpenslar, make-up, allt sånt där smått som ligger och skräpar och inte har någon vettig stans att bo. Hon såg rätt undrande ut men tyckte ändå att det verkade kul. Decoupage med servetter ser ju ockå mest klibbigt ut medan man håller på, så det hjälpte nog inte.



Medan det torkade så donade jag lite med spetsar och annat. Jag håller även på med en typ av
"anslagstavla - memorytavla - minnestavla" som jag tänkte göra. Grundtanken var ju att det skulle bli en sån fin shabby chic med någon typ av hönsnät eller kycklingnät för at sätta upp lite fina saker på. Jag har en träram, typ som en väldigt liten lastpall, som följde med när vi fick vår tvättmaskin. Den har stått och väntat på att få tas om hand. Det är rätt mycket kvistmärken och läckande kåda så jag började med att preparera den. I brist på behov att köpa flera liteR kvistlack eller shellack så kan man blanda fifty-fifty med vatten och vanligt trälim för att stoppa gulnande fläckar och kådläckage.

Jag har länge funderat på hur jag skulle lösa det med nätet som jag behöver till. Efter att ha surfat runt en hel del och dessutom ljuvläst lite om hur andra har gjort så inser jag ju att jag är rätt körd i sammanhanget. Alla som gör såna här tavlor har "hittat lite spill av hönsnät i garaget"!! Jag har inget garage! Jag har inte haft någon kaninbur i trädgården (eftersom jag inte har någon trädgård och inga kaniner). Att köpa sånt här nät är tokdyrt! Man måste köpa en rull med flera meter och det kostar minst någon tusenlapp. Det kändes ju aningens onödigt med tanke på att jag kanske behöver några kvadratdecimeter... Och bara ska göra det för att ha något att syssla med... Sen är vi ju dessutom inte bilburna för närvarande, och alla ställen som säljer sånt där ligger rätt långt från T-banan. Det är ju bara byggmarknader och kanske en och annan trädgårdsbutik som har det. Inte ens kära Clas O har mitt nät. Men när jag nu, av en händelse, var inne på Clas O igår så snubblade jag över ett annat material som i mitt sinne direkt kopplades ihop som en lösning på problemet. Jute! Dels såldes det som 10 meter jutetyg, kanske lite mycket. Men jag hittade jutesäck också, på 80 x 100 cm och tänkte prova. Det blir i alla fall en helt egen lösning men nu har jag i alla fall satt igång. Ska slipa och måla ikväll så får vi se.
Hos Pennys House kan man se en variant på de däringa tavlorna...  Bilden är rätt suddig men ändå.

Inga kommentarer: