torsdag 22 april 2010

Fil de fer - by me

Liten samling av mina trådarbeten - rookie som man är...
Ville visa min brorsdotter (vuxen 30-nånting-brorsdotter) vad jag hade gjort eftersom hon hade visat mig
"If You Show Me Yours, I'll Show You Mine" ;-)

Jag har använt vanlig najtråd, det finns att köpa på Clas Ohlsson för ca 40 kr och då får man massa metrar.
(Glöm inte att alla bilderna går att klicka på så man ser förstoringar. Och ja, jag vet, jag är ingen proffsfotograf men jag skyller stenhårt på kameran... och min oförmåga att samsas med Corel Paint Shop Pro.)


Bild 1 - ett tvinnat hjärta med pärlor fasttvinnade på tunnare smyckestråd. Pärlorna ska spreta lite för att få lite mer dimension.


Bild 2 - ännu ett tvinnat hjärta, något mindre. Här har jag använt organza-band som fått följa den tvinnade trådens vridningar, med en liten pärla som hänger ned i mitten.


Bild 3 - min brorsdotter undrade vad det var för hjärt-gem jag pratade om. OBS! Jag tar inget som helst ansvar för den högraste av dem!! Den har min sambo gjort, aningens påtvingat under en tv/pysselkväll... Han skulle nog mest testa hur det var att jobba med tråden. Han har ju gjort en jättefin lampa i sån här trådslöjd för massa år sen. Men då använde de mycket tjockare järntråd och lite annan teknik, eftersom det var en ganska stor hängande taklampa (dekorationslampa med värmeljus i glaskupa). Men faktum är att alla "gemen" ovan funkar kanon!


Bild 4 - så här bland annat använder jag hjärt-gemen, till att stänga mina tepåsar med :-) Faktiskt väldigt prydsamt på ett litet udda sätt. Men definitivt personligt!! Påsarna står normalt framme på bänken i köket.


Bild 5 - Min stora stolthet!! Ett stort kors, tvinnat, med satinband och organza-band som vrider sig runt alla stängerna. Hyfsat klurigt att få till mittenfästet, men skam den som ger sig! Dekorerad med en gnistrande swarovskikristall...


Bild 6 - Liten close-up på mitt stora kors. Mäkta nöjd med denna! Kan nästan konkurrera med Anna Fleberg, va? :-D

(Fil de fer - trådslöjd - luffarslöjd)

Ja, det var allt för idag, men jag har mer att visa så det kan bli en liten uppdatering imorgon (torsdag).

Sussa gott go'vänner!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Brorsdotter på trettio-nånting tacka och bugar :) Vilka fina grejer!

Om du letar upp nån teckenspråksida och kollar på tecknet för wow (Inte World Of Warcraft, utan det som menas med att man är imponerad) så ser du att det nästan är idenstiskt med att teckna 33. Så i år ska jag stoltsera med min ålder ;)

EN KVINNA MITT I LIVET - sa...

Tack snälla brorsdotter! Alltid ett nöje att få roa :-)

Självklart ska du vara stolt över din ålder! Alltid!! Oavsett ålder!!
Kram, faster