lördag 20 februari 2010

1700-tals äventyr när det är som bäst!

Jag är inte mycket för repriser... Jag ser inte gärna om gamla filmer, är inte så glad i att läsa om böcker, jag är knappt intresserad av att äta gårdagens rester... (Om det inte är sambons ljuvliga blandningar som av någon outgrundlig anledning blivit över.)

För första gången i mitt nu ganska omfattande liv har jag med vett och vilja gett mig in i "Projekt Omläsning"!! Och inget litet projekt heller... Jag ska läsa om mina favvis-böcker - Diana Gabaldons makalösa, gudomliga, härliga, vanvettigt roliga, intressanta, engagerande och förtrollande värld med Claire och Jamie i spetsen. Det är (på svenska) 9 böcker som snittar på ca 700-1300 sidor styck. Jag började med första boken "Främlingen" för bara ett par veckor sen.

Den enda boken som jag inte har läst i den här serien av henne är den senaste som inte har kommit ut på svenska ännu "An Echo in the Bone". Visst skulle jag kunna läsa den engelska varianten men jag har mer behållning av den svenska så jag lider och väntar hellre tills den kommer. Man får alltid vänta länge på hennes fortsättningar, det tar ca 2,5 år för henne att fullborda en ny bok i den serien. De är ju som sagt rätt omfattande.

Nu har jag plöjt igenom:
Främlingen
Slända i bärnsten
Sjöfararna del 1
Sjöfararna del 2
Trummornas dån del 1
Trummornas dån del 2
och ska idag börja på Det Flammande korset och sen blir det Snö och Aska
och det har varit ett RENT nöje hela vägen!!!

Jag har skrattat och fnissat och njutit så totalt!! Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att det skulle vara så vansinnigt kul att LÄSA OM någonting. Men böckerna är så grymt bra och det är så mycket detaljer och målande beskrivningar av allt. Jag lever mig verkligen in i det här! Jag har mått rätt skruttigt ett tag och jag kan säga att de här böckerna har verkligen hjälpt mig att ta mig igenom tillvaron. Misstänker att jag får börja om och läsa dem IGEN om nån vecka eller två... ha, ha!

Min älskade sambo har inte heller sett så glad ut sista tiden och jag lyckades övertala och överlista honom till att också börja läsa om serien :-D och han har fortsatt han med! Såå bra idé!!!

Mmmmm... njutning. Längtar till varje stund då jag får sätta mig med boken i knät eller lägga mig med boken vid mitt öra (jag är närsynt).

Undrar om man ska tipsa vården om det här? Tvångsläsning av Gabaldon vid depressiva och ångestliknande tillstånd? Skitbra!

Inga kommentarer: